PERS

over Tangents:

“Maar Scordatura gaat verder: ze vragen ook componisten van nu om voor Partch’ microtonale instrumentarium te schrijven. Een wereldpremière van Merijn Bisschops bewees hoe vruchtbaar die benadering kan zijn. Bisschops’ Tangents begon vanuit een spatzuivere kwint, die in een cyclus van collectieve ademtochten werd opengewerkt tot een regenboogachtige kleurenpracht, vol quasi-elektronische effecten als oscillerende tonen en tape delay.”

Joep Stapel, NRC, 27-08-2021

over Tangents:

“Nieuw werk voor Scordatura en het Partch-instrumentarium klonk ook vanavond. De Tilburgse componist Merijn Bisschops ging de uitdaging aan en zorgde voor de verrassing van de avond met zijn gloednieuwe Tangents. Een sterk werk waarin Bisschops het klankidioom van Partch omkeert en juist kiest voor een meer strakke, bijna minimalistische compositie. Een ritueel werk waarin de buitengewone klanken behoedzaam worden afgetast. Met haar sierlijke vocalises biedt zangeres Schmid emotioneel houvast. Voor het eerst klinkt ook de harmonic canon, een rein gestemd psalterium. Hoofdrol is er voor de adapted viola van ensembleleider Elisabeth Smalt. Op deze altviool met extra lange hals speelt Smalt zielkervende, dramatische noten die door het etherische klankweefsel heen prikken.”

Mark van de Voort, Concertzender, 03-09-2021

Merijn Bisschops Eindhovens Dagblad
Eindhovens Dagblad

over Far-field:

“Net als in Textures heb ik me laten inspireren door een foto die ik gemaakt heb. Het begrenst me, maar geeft tegelijkertijd richting aan de muziek. De grijstinten, het minimalistische, het ritme. Deze elementen leiden tot muziek die heel anders is dan wanneer ik een beeld met veel verschillende kleuren, vormen en texturen gebruikt had. De muziek is rustig, ingetogen, nevelig.”

Merijn Bisschops, 11-06-2019, Eindhovens Dagblad

Merijn Bisschops Volkskrant
De Volkskrant, 25 oktober 2020

over Crash Blossom:

“Een van de vele hoogtepunten in het festival was Crash Blossom van componist en filmer Merijn Bisschops uit Berkel-Enschot. … Een voorstelling met zoveel lagen en lading dat je die meerdere keren zou moeten zien om alles te ontdekken”

René van Peer 12-11-19, Brabants Dagblad

over Crash Blossom:

“Uit deze beschrijving zou je kunnen afleiden dat de voorstelling nogal zwaar op de hand is, maar dat is niet altijd het geval – de reacties van de ‘echte’ Rianne op haar bloesemende beeld hebben vaak een onmiskenbaar komisch effect, en ook de ‘handeling’ van de film zelf (wanneer je van zoiets mag spreken bij deze opeenvolging van poëtische beelden) kent haar humoristische momenten, zelfs en juist ook op heftige ogenblikken, zoals de scène waarin een volledig ingestorte Blossom op een grasveld ontwaakt wanneer ze wordt aangestoten door een robotmaaier.”

Maarten & Wouter de Waal, 3voor12, 23 april 2019

over Textures:

“Kristalheldere beelden van landschappen die zich in miljoenen jaren gevormd hebben. Die vormden de inspiratiebron van fotograaf en componist Merijn Bisschops. Zijn stuk ‘Textures’, zondag te horen tijdens de Kunstmuziekroute, was een van de hoogtepunten in het festival November Music.”

René van Peer 12-11-17, Brabants Dagblad

over Textures:

“Bisschops is componist, maar sinds enige jaren ook actief als fotograaf en filmer en streeft ernaar om totaalkunstwerken te creëren waarin de diverse kunstvormen op een logische en onlosmakelijke manier met elkaar verweven zijn. Met ‘Textures’ is hij daar zeker in geslaagd.”

Ben Taffijn 6-12-2017, Nieuwe Noten

over Textures:

“Bijzonder indrukwekkend was ook het werk van componist en fotograaf Merijn Bisschops. Hij combineerde haarscherp geprojecteerde foto’s van schitterende verlaten landschappen waarin miljoenen jaren van geologische processen zichtbaar waren, met muziek voor drie strijkers. De muziek was even gelaagd als de beelden, soms ruw en bars, soms fijnzinnig en vol tere tinten.”

René van Peer 13-11-17, Brabants Dagblad

over fotoboek & cd Textures:

“Tijdens concerten wordt de compositie uitgevoerd terwijl een selectie van de foto’s in rustige opeenvolging achter de musici geprojecteerd worden. Er is alle tijd om de details in je op te nemen, zowel van de muziek als van de beelden. Die zijn van een betoverende schoonheid, qua kleuren en vormen. Maar al zijn de foto’s haarscherp, wat je precies ziet, is niet altijd meteen te duiden. Je hebt geen idee van afmetingen en afstanden. Iets vergelijkbaars is terug te horen in de muziek, een breekbare ambiguïteit en een rijkdom aan kleuren, die soms weemoedig aandoet. Een enkele keer zou je zweren dat uit het trio van viool, altviool en cello een menselijke stem oprijst. Bijzonder is dat die muziek nooit een rechtstreekse verklanking is van de beelden. Verbanden die er zijn, zijn indirect, associatief. Bisschops heeft een volgende stap gezet in de presentatie van dit werk door het uit te brengen in de vorm van een fotoboek, met op bijkomende cd een opname van de muziek. Hij heeft gekozen voor een uitzonderlijk formaat, 39 x 26 cm. Daardoor komen de foto’s, die zich in een enkel geval uitspreiden over twee pagina’s, goed tot hun recht. Doordat beeld en geluid losgekoppeld zijn gaat elk een eigen leven leiden. De synchroniciteit maakt plaats voor een afzonderlijk beleven van de twee elementen. Dan blijkt de muziek sterk genoeg om op zichzelf te staan, en wordt het zo mogelijk nog suggestiever. Als boek met cd is ‘Textures’ een uitgave om steeds weer bij terug te keren, te dolen door schimmige, nevelige, van kleur verzadigde (muzikale) landschappen. Het zijn beelden van onze eigen aarde, maar ook beelden die je graag zou dromen. Beelden die zich niet in hokjes of laadjes laten stoppen.”

(rvp) Gonzo Circus #147, 2018

New Music Conference 2019 – Buma Cultuur / November Music
New Music Conference 2019 – Buma Cultuur / November Music

over And Action:

“Merijn Bisschops koos een andere benadering en vertaalde voor And Action! heel precies allerlei parameters van scènes uit B-actiefilms in klank: filmmuziek, maar dan anders. … Voor de sterke laatste scène stampte slagwerkster Rachel Xi Zhang in opperste concentratie met een houten staf op een kist, om een trage puls aan te geven. Muziek, suggereerde dat theatrale beeld, is in zekere zin óók visuele kunst.”

Joep Stapel, 22-04-2014, NRC Handelsblad