PERS

over Crash Blossom:

“Een van de vele hoogtepunten in het festival was Crash Blossom van componist en filmer Merijn Bisschops uit Berkel-Enschot. … Een voorstelling met zoveel lagen en lading dat je die meerdere keren zou moeten zien om alles te ontdekken”

René van Peer 12-11-19, Brabants Dagblad

Merijn Bisschops Eindhoven Dagblad

over Textures:

“Bisschops is componist, maar sinds enige jaren ook actief als fotograaf en filmer en streeft ernaar om totaalkunstwerken te creëren waarin de diverse kunstvormen op een logische en onlosmakelijke manier met elkaar verweven zijn. Met ‘Textures’ is hij daar zeker in geslaagd.”

Ben Taffijn 6-12-2017, Nieuwe Noten

over fotoboek & cd Textures:

“Tijdens concerten wordt de compositie uitgevoerd terwijl een selectie van de foto’s in rustige opeenvolging achter de musici geprojecteerd worden. Er is alle tijd om de details in je op te nemen, zowel van de muziek als van de beelden. Die zijn van een betoverende schoonheid, qua kleuren en vormen. Maar al zijn de foto’s haarscherp, wat je precies ziet, is niet altijd meteen te duiden. Je hebt geen idee van afmetingen en afstanden. Iets vergelijkbaars is terug te horen in de muziek, een breekbare ambiguïteit en een rijkdom aan kleuren, die soms weemoedig aandoet. Een enkele keer zou je zweren dat uit het trio van viool, altviool en cello een menselijke stem oprijst. Bijzonder is dat die muziek nooit een rechtstreekse verklanking is van de beelden. Verbanden die er zijn, zijn indirect, associatief. Bisschops heeft een volgende stap gezet in de presentatie van dit werk door het uit te brengen in de vorm van een fotoboek, met op bijkomende cd een opname van de muziek. Hij heeft gekozen voor een uitzonderlijk formaat, 39 x 26 cm. Daardoor komen de foto’s, die zich in een enkel geval uitspreiden over twee pagina’s, goed tot hun recht. Doordat beeld en geluid losgekoppeld zijn gaat elk een eigen leven leiden. De synchroniciteit maakt plaats voor een afzonderlijk beleven van de twee elementen. Dan blijkt de muziek sterk genoeg om op zichzelf te staan, en wordt het zo mogelijk nog suggestiever. Als boek met cd is ‘Textures’ een uitgave om steeds weer bij terug te keren, te dolen door schimmige, nevelige, van kleur verzadigde (muzikale) landschappen. Het zijn beelden van onze eigen aarde, maar ook beelden die je graag zou dromen. Beelden die zich niet in hokjes of laadjes laten stoppen.”

(rvp) Gonzo Circus #147, 2018

over Crash Blossom:

“…de reacties van de ‘echte’ Rianne op haar bloesemende beeld hebben vaak een onmiskenbaar komisch effect, en ook de ‘handeling’ van de film zelf (wanneer je van zoiets mag spreken bij deze opeenvolging van poëtische beelden) kent haar humoristische momenten, zelfs en juist ook op heftige ogenblikken…”

Maarten & Wouter de Waal, 23-04-2019, 3voor12 Tilburg

over Far-field:

“Net als in Textures heb ik me laten inspireren door een foto die ik gemaakt heb. Het begrenst me, maar geeft tegelijkertijd richting aan de muziek. De grijstinten, het minimalistische, het ritme. Deze elementen leiden tot muziek die heel anders is dan wanneer ik een beeld met veel verschillende kleuren, vormen en texturen gebruikt had. De muziek is rustig, ingetogen, nevelig.”

Merijn Bisschops, 11-06-2019, Eindhovens Dagblad

over Textures:

“Bijzonder indrukwekkend was ook het werk van componist en fotograaf Merijn Bisschops. Hij combineerde haarscherp geprojecteerde foto’s van schitterende verlaten landschappen waarin miljoenen jaren van geologische processen zichtbaar waren, met muziek voor drie strijkers. De muziek was even gelaagd als de beelden, soms ruw en bars, soms fijnzinnig en vol tere tinten.”

René van Peer 13-11-17, Brabants Dagblad

New Music Conference 2019 - Buma Cultuur / November Music
New Music Conference 2019 – Buma Cultuur / November Music

over And Action:

“Merijn Bisschops koos een andere benadering en vertaalde voor And Action! heel precies allerlei parameters van scènes uit B-actiefilms in klank: filmmuziek, maar dan anders. … Voor de sterke laatste scène stampte slagwerkster Rachel Xi Zhang in opperste concentratie met een houten staf op een kist, om een trage puls aan te geven. Muziek, suggereerde dat theatrale beeld, is in zekere zin óók visuele kunst.”

Joep Stapel, 22-04-2014, NRC Handelsblad