Geplaatst op

Tangents (2021)


Tangents (2021) 11′

Voor Partch instruments: mezzo-sopraan, adapted viola, chromelodeon, diamond marimba, adapted guitar III & harmonic canon

première: Ensemble Scordatura
21 Augustus 2021

opdracht: Ensemble Scordatura

Een compositie van Merijn Bisschops voor Partch instrumenten. Tangents is bezwerend, met ritualistische herhaling, een enigszins ongrijpbare structuur en soms zwoele, dan weer elektronisch aandoende microtonaliteit. Een muzikaal groepsgesprek waarin de deelnemers het eerst grondig met elkaar eens zijn, dan steeds verder afdwalen om tenslotte om de hete brei heen te draaien.

over Tangents:

“Maar Scordatura gaat verder: ze vragen ook componisten van nu om voor Partch’ microtonale instrumentarium te schrijven. Een wereldpremière van Merijn Bisschops bewees hoe vruchtbaar die benadering kan zijn. Bisschops’ Tangents begon vanuit een spatzuivere kwint, die in een cyclus van collectieve ademtochten werd opengewerkt tot een regenboogachtige kleurenpracht, vol quasi-elektronische effecten als oscillerende tonen en tape delay.”

Joep Stapel, NRC, 27-08-2021

over Tangents:

“Nieuw werk voor Scordatura en het Partch-instrumentarium klonk ook vanavond. De Tilburgse componist Merijn Bisschops ging de uitdaging aan en zorgde voor de verrassing van de avond met zijn gloednieuwe Tangents. Een sterk werk waarin Bisschops het klankidioom van Partch omkeert en juist kiest voor een meer strakke, bijna minimalistische compositie. Een ritueel werk waarin de buitengewone klanken behoedzaam worden afgetast. Met haar sierlijke vocalises biedt zangeres Schmid emotioneel houvast. Voor het eerst klinkt ook de harmonic canon, een rein gestemd psalterium. Hoofdrol is er voor de adapted viola van ensembleleider Elisabeth Smalt. Op deze altviool met extra lange hals speelt Smalt zielkervende, dramatische noten die door het etherische klankweefsel heen prikken.”

Mark van de Voort, Concertzender, 03-09-2021